Lengéscsillapító
Emlékszünk e még az első bejegyzés (https://archb.hu/az-idegrendszer-mint-belso-informacios-halozati-rendszer/) legelső mondatára, melyben a mozgásrendszerünket szimbolikusan az autó futóművéhez hasonlítottuk? Eme párhuzamban testünk futóművében a talp keresztboltívei mozgásrendszerünk lengéscsillapítói. Utaztál e már olyan autóban, melyben nyomokban sem találni lengéscsillapító funkciót? Esetleg ha évek óta van autód, akkor biztosan tapasztalatból tudod mik a jelei amikor kipurcan. A következőkkel áll elő a szakirodalom:
- Egyenetlen gumikopás
Futómű – a talpak a kerekek, a lábbelik a gumik -egyszerűen nézd meg egyenletesen kopik e a cipőd talpa!
- Olajfolyás
- Kopogás
- Fokozott alkatrészkopás
Ezek mindegyike az izületi funkcióvesztés jelei,
kopás -> kattogás fokozott kopás -> olajfolyás -> oda az ízületi folyadék – >súrlódás, a csontvégeket borító porcok vékonyodnak, elkopnak, majd végül az érzékeny csontok nyírják egymást.
- Instabilitás, fokozott balesetveszély, fogyasztás növekedés.
Feszes, vagy túl laza inak, szalagok, rugalmatlan erőtlen izmok, melyek szélesebb mozgástartományban képtelenek stabilan tartani a csontokat,- ezért félsz mozgás közben nehogy sérülj, megjegyzem jogosan – viszont ahelyett, hogy tréningeznéd, te csak egyre jobban félsz a terheléstől, így egyre jobban beszűkül a mozgástartományod.
Nem tudom ki hogy látja, nekem szemet szúr, hogy az autó lengéscsillapítójának meghibásodása pont azokat a tüneteket produkálja az autó alkatrészeiben, mint ami a testünk leggyakoribb mozgásszervi megbetegedése:
Az Izületi kopás. És azért még valami:
Mikor begurulsz a fent említett tünetekkel egy megbízható autószervizbe, első dolga lesz a szerelőnek a lengéscsillapító állapotának megvizsgálása.
Ezzel szemben amikor bedöcögsz az ambulanciára, vagy a méregdrága rendelőbe, nagyon kevés esetben fordítanak kellő figyelmet a lengéscsillapítódra – talpad állapotára és alkatrészeinek javítására. Mint mindig, vannak persze kivételek, de sajnos jellemzően a legtöbb esetben a talp annyi figyelmet kap, hogy van e lúdtalp, ha igen akkor ékeljük az íveket, ékeljük ki a terhelést kemény, formázott, statikus talpbetéttel.
Mi ezzel a baj?
Kiékelés = Megtámasztás = Munkakerülés = Lustálkodás = Leépülés
Mikro távon kutyaharapást szőrivel!
Pontosan a következő metódus alapján:
Macskajajra még 1 pohár sör, vagy gyors éhségűzőként a cukorbomba.
Rövid távon hibátlan, hosszú távon azonban többet árt, mint használ. Nagyobb megtehetésnél, pl. sportolás során rendkívül ajánlott a puha, rugalmas talpú, esetleg beépített lengéscsillapítóval ellátott cipő viselése.
Hosszú távon azonban a kemény formázott statikus betétek azokat a renyhe izmokat is leépítik amivel addig rendelkeztünk és nem mellesleg erős folyamatos nyomás alatt tartja a szövetek és az izmok alagútjaiban kiépült információs hálózati rendszert, amik az állandósult nyomás következtében veszítenek funkciójukból, aminek hatására mérséklődni fog az információáramlás, majd lassulni a reakcióidő és fokozódni a balesetveszély.
Ne feledjük talpunk 3. helyezett a szomatoszenzoros listán. Funkcióvesztése ennél fogva olyan, mintha megfosztanánk nyelvünket az ízleléstől, vagy szexualitásunkat az érzékiségtől, kezünket a tapintás érzésétől.
Épp az eszencia vész el.
Következő bejegyzésemben néhány hasznos praktikát osztok meg veletek arról, hogy mit tehettek annak érdekében, hogy rugalmas maradjon a lengéscsillapító.